Blog/Viziuni pentru viitor – spațiile publice și private după Covid-19
Alexandra Badea 22 septembrie 2020
4881
Viziuni pentru viitor – spațiile publice și private după Covid-19
Anul 2020 este unul aparte, unul marcant pentru noi toți. De departe cel mai afectat sector a fost cel al spațiilor publice și comerciale, care au fost închise temporar pe perioada izolării.
Multe companii au implementat „lucrul de acasă” și atunci mulți oameni au realizat că locuința proprie trebuie modificată astfel încât să se plieze pe noile lor nevoi – un birou mai mare poate, un scaun mai confortabil, amenajarea unei zone mai propice pentru lucru etc.
Lucrurile s-au schimbat, însă toată această perioadă de zbucium a dat naștere și unor oportunități pentru “noua realitate”. După ce am vorbit cu Karim Rashid despre ce a însemnat perioada de izolare pentru industria designului de interior și de exterior, i-am întrebat și pe arhitecții de la PickTwo Studio cum văd ei viitorul spațiilor publice și private, prin prisma designului.
Ca răspuns, aceștia ne-au prezentat studiul amplu, foarte interesant și pozitiv, realizat de ei, pe care îl redăm și noi mai jos.
Premise
Lumea se schimbă. Am stat în izolare multe săptămâni și chiar dacă măsurile restrictive se vor ridica la un moment dat, efectele acestei perioade asupra mentalității și a stării de spirit umane sunt ireversibile. Guvernele și liderii industriilor s-au aliat pentru a lupta împreună împotriva virusului și a vindecării la nivel mondial.
Metodă
Ca designeri, suntem mereu în căutarea noului “nou”. Ne folosim de ideație și de mentalitatea de designeri pentru a descoperi încotro se îndreaptă lumea. Am creat un compendiu de idei pentru a-i ajuta pe marii lideri să prevadă un viitor mai bun – PickTwo
“Cea mai mare forță a omenirii de-a lungul timpului a fost creativitatea.” – Ray Dalio TED Interviu, Martie 2020
CUPRINS
Am analizat spațiile publice și private în cele mai afectate industrii și am identificat câteva oportunități pentru fiecare sector.
1. Situația curentă – o scurtă analiză asupra industriilor afectate
2. Viitorul spațiilor publice – analiză asupra diferitelor funcții ale acestor spații
3. Viitorul spațiilor private – Casa 2.0 – casa viitorului
4. Oportunități de investiții – 15 oportunități de investiții pentru noua realitate
1. Situația curentă – scurtă analiză asupra industriilor afectate
Capitalizarea pieței în diferite industrii ale lumii. Sectoarele cele mai afectate și timpul estimat de revenire
2. Viitorul spațiilor publice
Restaurante, săli de sport, hoteluri, birouri, parcuri, evenimente interioare și exterioare, retail (vânzarea cu amănuntul) și mall-uri, spații de rugăciuni.
– Industria restaurantelor –
Brandurile de restaurante se vor axa mai mult pe gustul și calitatea mâncării, în timp ce conceptele de servire și relaxare în locații se vor diminua.
Marile restaurante se vor reinventa. Pentru a găzdui clienții, spațiile pot fi reorganizate în mai multe stații de gătit. Vor deveni un fel de mall-uri pentru mâncare.
Stațiile de spălat vasele se vor mări și vor fi montate în diferite zone ale restaurantului, pe măsură ce grija pentru igienă va fi în continuă creștere. Se vor dezvolta din ce în ce mai multe produse de igienizare și de îngrijire a pielii.
Restaurantele de tip servire rapidă și serviciile de take-away vor prospera.
Restaurantele virtuale, care se ocupă doar de livrare la domiciliu, vor crește semnificativ în următoarea perioadă și vor oferi o varietate de concepte inovative de mâncare.
Restaurantele care promovează o mică interacțiune între clienți și personal vor deveni mai vizibile.
Înainte de Covid-19: 75% dintre restaurantele din București erau înregistrate pe platformele de livrări la domiciuliu. Se așteaptă ca procentul să creacă.
Va fi nevoie de restaurante de tip (fast- dinning) cină-rapidă, o combinație între fast-food și fine-dinning.
Conceptul de livrare a ingredientelor pentru mâncare și personalizare a comunicării client-bucătar va lua amploare.
Cum oamenii vor comanda din ce în ce mai mult mâncare și diverse produse la domiciliu, industria ambalajelor vor lansa produse sustenabile și bio-degradabile.
Sectorul producțiilor locale va crește, oferind costuri controlate și ingrediente de cea mai bună calitate. Restaurantele pot investi în dezvoltarea propriilor sere sau ferme.
“Comunicarea personalizată bucătar-client și restaurant-client va crește.”
– Spațiile pentru sport și sălile de fitness –
Sălile de fitness mari vor fi nevoite să se reinventeze, din moment ce accesul unui număr mare de persoane în sală va fi, cel mai probabil, restricționat în viitor.
Se va folosi metoda rezervării ședințelor de fitness online, pentru a asigura un număr maxim simultan de clienți.
Produsele de igienizare și stațiile de spălare vor fi montate în zona echipamentelor.
Vestiarele vor deveni individuale și vor fi de tipul cabinelor telefonice.
Pe măsură ce din ce în ce mai mulți oameni vor face sport acasă, conținutul online personalizat antrenor-client va crește.
Antrenorii de fitness se pot folosi de această oportunitate pentru a dezvolta comunități de clienți.
Se va dezvolta un antrenament de rutină de specialitate pentru fiecare client în parte.
Antrenamentele de tip POD (antrenament la cerere), cele individuale, se vor dezvolta considerabil. Sunt săli de fitness fără personal, compuse din spații individuale, asemănătoare containerelor, unde fiecare lucrează singur, după propria dorință și rezistență.
Fiecare astfel de POD conține echipamente necesare, instrucțiuni și unități de divertisment pentru antrenamente complete.
TONAL, de exemplu, este un start-up din San Francisco care oferă echipamente de antrenament all-in-one cu programe integrate. Tehnologia lor folosește electromagneți pentru a genera rezistență.
Pentru că activitățile sportive se vor desfășura de acum în aer liber, sălile de sport pot deveni mai active și vizibile în zonele populare de alergare.
Sălile de sport în aer liber și grupurile organizate de exerciții vor deveni mai populare în viitor.
– Hotelurile –
Campingul luxos, cu condiții aproape ca cele de la hotel, reprezintă 60% din sector – Revista Boom In Posh Camping Forbes 2019
Cum restricțiile de călătorie se vor menține în continuare, hotelurile trebuie să devină mai atractive pentru clienții locali.
Resorturile izolate cu acces rapid și constant la internet vor fi în trend. Clienții preferă spațiile private în pofida celor aglomerate.
Resorturile de camping vor avea mai mult succes, deoarece promovează o întoarcere la natură și la o viață simplă. Remorcile și rulotele vor deveni și ele populare.
Ideea de călătorii digitale va lua având, mai ales că locuri populare cum sunt muzeele, librăriile și piețele publice sunt deja disponibile online pentru vizite virtuale.
Pentru că membrii departamentelor la locul de muncă vor interacționa mai puțin în activitatea de la birou, se vor căuta noi metode de consolidare a echipelor.
Hotelurile vor introduce opțiunea de check-in fără personal. Înregistrările vor fi realizate prin intermediul aplicațiilor, care le vor oferi clienților acces la facilitățile hotelurilor.
Hotelurile de tip container sau hotelurile strict pentru poposit pe timp de noapte vor fi disponibile în orașe, pe măsură ce șomajul va crește.
– Retailul și mall-urile –
Shopping-ul online a crescut cu până la 218% de la începutul pandemiei de Covid-19 – InstaCart Report April 2020
Pe măsură ce adunările de oameni vor fi din ce în ce mai reduse, unitățile de retail vor reinventa experiența cu clienții.
Comenzile online vor crește, iar magazinele virtuale vor deveni populare. Clienții vor putea încerca diferite ținute fără a fi nevoiți să plece din casele lor.
Magazinele vor deveni cabine de probă rentabile, pe măsură ce clienții vor comanda produsele dorite online și vor rezerva un loc pentru a le proba în magazinul fizic.
Comenzile online pentru alimente și provizii vor crește. Clienții vor avea carduri de cumpărături personalizate și vor putea beneficia de promoții la magazinele locale, din apropierea locuinței.
Livrările cu dronele vor deveni disponibile pe scară largă pentru produsele de mici dimensiuni. Rețelele compuse din stații de încărcare și aterizare a dronelor vor alimenta livrările în suburbii.
Fiecare casă va deține o stație de aterizare a dronelor.
– Birourile –
Dintre toate spațiile publice, clădirile de birouri sunt cele mai afectate. Ca măsură de revenire, acestea vor face tot posibilul să ne recâștige. Facilitățile de top vor deveni obișnuite.
Pentru că nu este neapărat nevoie ca fiecare angajat să aibă un birou al lui, birourile de tip hub vor deveni soluții populare. Angajații vor putea să-și rezerve online un birou, o sală de ședință sau de conferință.
Spațiul destinat birourilor va deveni mai mic, iar investitorii vor lua în considerare niveluri mai mari de ocupare. Rată de ocupare de 130-140% va deveni noul standard.
Companiile vor investi în design spectaculos, servicii personalizate pentru angajați și în tehnologii noi. Acest lucru va face o diferență pentru angajat, în selectarea centrului de birouri.
Birourile vor deveni spații care sporesc creativitatea grupului prin interacțiune și bunăstare personală pentru angajați. Task-urile obișnuite de birou vor putea fi efectuate acasă.
Birou tip HUB, cu birouri închiriabile și niveluri de ocupare de 140%.
– Parcurile și locațiile în aer liber –
● Oamenii vor petrece mai mult timp în aer liber. Parcurile vor deveni foarte populare și miciile servicii prestate în aer liber vor prospera: stații de spălat în aer liber, chioșcuri și camionete de mâncare, stații de închiriere a echipamentelor, bicicletelor, scuterelor dulapuri exterioare, stații de încărcare a device-urilor etc.
● Așa numitele ferme și grădini urbane se vor dezvolta din ce în ce mai mult, ca urmare a interesului crescut față de sursele de hrană locale. Spațiile de lângă blocurile de apartamente și acoperișurile acestora vor deveni grădini comune sau individuale.
● Terasele de pe acoperiș vor fi folosite pentru exerciții de fitness, de yoga sau chiar pentru plimbări cu animalele.
Pe perioada izolării cauzate de Covid-19, vizitele în parcurile din Marea Britanie au scăzut doar cu 29%, comparativ cu scăderile de 82% din domeniul Retailului și al Activităților Recreative și cu cele de 41% din industria Cumpărăturilor și Farmaciei.
– Evenimente și concerte –
U2 eXPERIENCE + iNNOCENCE TOUR – Concertul live funcționează cu aplicația de realitate augmentată de pe YouTube.
● Concertele se vor muta în mediul online și în Realitatea Virtuală. Pentru a le face speciale, se vor adăuga efecte vizuale și sonore peste performanța trupei/ artistului.
● Piesele de teatru se vor muta online, devenind o experiență unică, îmbunătățită cu efecte speciale AR.
● Evenimentele private vor deveni mai restrânse, dar mai semnificative. Vor fi necesare servicii de calitate. Vor apărea locuri unice pentru evenimente mici.
– Bisericile și spațiile de rugăciune –
● Vor apărea unități individuale de rugăciune sau capele de mici dimensiuni.
3. Viitorul spațiilor private – Casa 2.0 – casa viitorului
Casa 2.0
Lucrul de acasă devine noua normalitate. Se va remarca, în viitor, o predispoziție pentru casele mari, în pofida apartamentelor. În orice caz, dacă oamenii aleg apartamentele, mai mult de două camere și terasele spațioase devin cerințe obligatorii.
Casa 2.0 va fi construită din materiale sustenabile, cu grijă față de mediul înconjurător. Aceasta va fi autosuficientă, detașată de rețea și va produce apă și energie, va filtra aerul și se va ventila în mod natural.
Va beneficia de sisteme mici de gestionare a deșeurilor, pe măsură ce va crește gradul de conștientizare pentru sustenabilitate. Sistemele vor funcționa pentru grupuri mici de case sau pentru clădiri mici de apartamente.
Casa 2.0 va fi bine împărțită, nu va fi un spațiu deschis, dar va avea mai multe camere, dedicate diferitelor activități. Tehnologiile Internet Of Things vor fi integrate încet în proiectare.
Fiecare casă va avea atașată o seră personală, pe măsură ce crește interesul pentru mâncarea locală sănătoasă.
Bucătăriile vor crește din punct de vedere al dimensiunilor și al echipamentelor. Micile cabinete de creștere a plantelor vor fi pe placul bucătarilor de casă.
Grădinile interioare vor înflori. Artiștii de peisagistică de interior îi vor ajuta pe oameni să proiecteze grădini private exact așa cum și-au dorit. Casele vor avea sere atașate pentru producția alimentară proprie.
După o perioadă de introspecție, ne vom întoarce la natură și la nevoile de bază.
Existența unui birou funcțional acasă, într-o cameră dedicată, va fi obligatoriu. O sală de fitness privată sau un spațiu de sport de tip POD va fi plasat în interiorul sau exteriorul casei. Sălile de fitness outdoor sau cele de pe acoperișurile clădirilor vor fi vise devenite realitate pentru proprietari. Va crește interesul pentru zonele de SPA și de relaxare din casă, la fel ca cel pentru existența unei saune, a unei căzi de tip jacuzzi sau a unor scaune de masaj.
4. Oportunități de investiții
Arhitecții de la PickTwo Studio au identificat 15 oportunități de investiții pentru noua realitate:
1.Restaurante multi-station
Similar cu piețele agroalimentare, marile restaurante pot fi împărțite în stații mai mici, cu spații de luat masa individuale.
2. Servicii pentru activitățile outdoor
Unități de vânzare și de închiriere în spațiile publice: chioșcuri de sport, camioane de mâncare, stații de încărcare.
3. Ambalaje biodegradabile
Ca un sprijin pentru industria de livrări, aflată acum în plină creștere, piața ambalajelor reutilizabile și biodegradabile va putea înregistra o creștere.
4. Resorturile de camping cu facilități
Dezvoltarea hotelurilor în aer liber, de tipul camping-urilor cu facilități și parcări pentru remorci și rulote.
5. Sistemele de înregistrare pentru cazarea la hotel
Dezvoltarea sistemelor de check-in online, ce le oferă utilizatorilor acces la facilitățile hotelului, fără interacțiune umană.
6. Hotelurile de tip POD
Apariția hoteluri ieftine, în zonele centrale aglomerate ale orașelor, care oferă o experiență de somn de tip POD. Rezervările se vor face doar online.
7. Spațiile de birouri și Managementul Software-ului
Transformarea clădirii de birouri existentă în birou în stil hub, pentru accesul mai multor companii și freelanceri.
8. Sală de fitness acasă
Dezvoltarea echipamentelor multifuncționale pentru antrenamentul de acasă. Comunitate online de membri formatori.
9. Săli de fitness de tip POD
Apariția sălilor de sport care oferă spațiu individual de antrenament, realizat din module asemănătoare containerelor navale.
10. Managementul risipei
Dezvoltarea unor sisteme de deșeuri și reciclare pentru clădiri mici de apartamente și comunități mici.
11. Stații de spălare
Apariția stațiilor de spălare interioare și exterioare, ca unități de închiriat, de sine stătătoare.
12. Livrările cu drona
Apariția sistemelor de livrări cu drone pentru întreprinderi mici, pentru alimente. Supermarketurile ar putea livra direct clienților lor.
13. Casa 2.0
Dezvoltare imobiliară pentru case durabile, în afara rețelei, cu seră, birou la domiciliu și sală de gimnastică.
14. Sere
Dezvoltare agricolă pentru locuințe și ferme urbane.
15. Producția de mobilă
Producția mobilierului pentru birourile rezidențiale. Accent pe confort și durabilitate. Open source, imprimabil 3D acasă.
Înscrie-te la newsletter
Află cele mai noi tendințe și cele mai bune sfaturi de amenajare.
Politica de folosire cookie-uri pe scurt
Acest site utilizează cookie-uri propii și de la terți pentru a vă oferi cea mai bună experiență de utilizare posibilă. Cookie-urile sunt stocate în browserul dvs. și ne oferă informații care ne ajută să îmbunătățim site-ul astfel încât dvs. să aveți o experiență de utilizare cât mai plăcută.
Puteți ajusta setările cookie-urilor folosite de noi cu ajutorul meniului de mai jos.
Cookie-uri necesare
Vor fi active doar cookie-uri de la WordPress sau Google. Acestea sunt necesare pentru ca site-ul să funcționeze optim.
Cookie-uri pentru monitorizare trafic
Google Analytics ne furnizează statistici anonime despre vizitatorii site-ului (ex. numar de vizitatori, timpul petrecut pe site, etc.) Acesta ne permite să determinam gradul de performanță al site-ului și ne ajută să îmbunătățim site-ul pentru ca dumneavoastră să aveți o experiență de navigare cât mai plăcută.
Vă rugăm să activați cookie-urile necesare mai întâi, pentru a putea activa cookie-urile de la terți.
Cookie-uri de marketing
Google Remarketing și Facebook Pixel ne ajută să vă livram reclame cu oferte promoționale bazate pe istoricul dumneavoastră de navigare în site.